Sverige måste integreras till invandringen

Sverige är på många sätt fortfarande ett land som liknar mycket det land där 40-talisterna växte upp. Framför allt myndigheter som försäkringskassan, skattemyndigheten och arbetsförmedlingen tycks leva i ett land där man bör ha en heltidsanställning antingen på en fabrik eller i offentlig sektor. De tycks tro att alla svenskar vet hur moms fungerar och att alla svenskar talar och skriver svenska eller är intresserade av att göra det. Problemet är att det landet, ”Sverige-som det- var på 70-talet”, inte längre existerar. Vi har miljoner invandrare i vårt land. De flesta talar mycket god svenska, andra vare sig vill eller kan lära sig. Näringslivet har också det förändrats. Från att vara ett land där stora företag ägde det mesta finns idag en uppsjö av företag som är små men som tillsammans omsätter mycket pengar. Allt färre har tillsvidareanställningar och månadslön. Och intresset för eget företagande växer.

Myndigheternas krock med verkligheten är kanske störst när invandrare kommer in i bilden. Om man vill starta ett företag idag finns det till exempel knappt någon information på språk som inte är svenska. Banker, myndigheter och offentlig service är urusla på att tillhandahålla information på andra språk än svenska. Om du kommer till Sverige från ett annat EU-land och vill ha ett jobb måste du ha ett konto, men för att få det måste du ha ett ID-kort, men det kan du inte få hursomhelst, för då behöver du en adress, ett personnummer och så vidare. Och då ska vi inte ens tala om personer från länder som inte är med i EU. Jag känner en tjej från Korea som fick vänta i ett halvår på att jobba sig igenom byråkratin för att få börja jobba. Examen från universitet utomlands är också fruktansvärt svåra att få godkända i Sverige. Här finns det mycket unkna och märkliga uppfattningar om hur universitet från andra länder fungerar. Det finns en utbredd uppfattning att utbildningar är mycket sämre i utvecklingsländer just därför att de är från U-länder.

Det finns dessutom en märklig fixering vid att invandrare måste lära sig svenska. Idag talar nästan alla engelska, varför måste då en laboratorieassistent prata svenska, eller en kemist? När man väl kommer ut på arbetsmarknaden återstår bara problem med en främlingsfientlighet som finns i Sverige (och i de flesta EU-länder) som inte är en öppen rasism, men snarare en tendens att ständigt nedvärdera mörkhyade människors prestationer. Denna främlingsfientlighet finns belagd i åtskilliga empiriska studier och genomsyrar samhället och dess institutioner.

Det finns spridda uppfattningar om att många invandrare har väldigt patriarkala värderingar och att den så kallade "hederskulturen" är ett stort problem för att integrera samhället och invandrarna. Dessa uppfattningar är extremt överdrivna. Hedersvåld förekommer, både i svenska och icke-svenska hem. Och vissa, mycet sällsynta avarter av hederskulturen är motbjudande. Men att göra ett polisiärt problem till en samhällsfråga som sägs kunna undergräva en i mina ögon oundviklig integrationsprocess är inte bara falskt, det är till och med absurt. Det verkar som om man i den offentliga debatten missförstått vad begreppet integration betyder. Integration betyder att två ting sammansmälter till ett, som inte liknar något av de tidigare tingen. Invandringen har redan för evigt förändrat Sverige, och invandrarna har lika stor rätt att kräva att samhället anpassar sig till deras värderingar, i den mån dess skulle vara annorlunda, som att samhället har rätt att invandrarna rättar sig efter det.

Jag menar inte att vi bör inta en relativistisk position och hävda att "anything goes". Men att ensidigt pådyvla människor värderingar är inte samma sak som att värna mänskliga och medborgerliga rättigheter. Det är att undergräva just dessa rättigheter. Vi behöver få till en debatt där inte bara invandrares påstått annorlunda värderingar diskuteras, utan även svenska värderingar ifrågasätts. En dialog kan hjälpa oss att se bjälken i våra egna ögon innan vi gör en Aftonbladetlöpsedel av stickan i invandrarnas. Är det så farligt att bära slöja? Är det verkligen en kränkning att kvinnor ska få bada separat från män i badhuset? Det kanske är mer problematiskt med västerländska dryckesvanor, våldsdyrkande sportintressen eller den medikalisering som vår skönhetsfixering har fått. Det som skulle kunna påskynda integrationsprocessen och göra samhället mer harmoniskt vore just att se att det är båda sidor som måste ge att ingen kultur är statisk eller ofelbar, och att vi har mycket att lära av varandra. Det Tobias Billström (m) föreslår i dagens (26/8) DN Debatt är inte detta. Billström vill inte integrera samhället och invandrarna, han vill assimilera dem. Och det vet vi ju hur det har fungerat i historien.

Kommentarer
Postat av: Johan Carlfors

Jag har följt Detta Underbara Land bland andra Underbara Länder under mina 54 år på Vår Älskade Planet. Landet Var Så Vackert !
Vi Byggde Skolor, Sjukhus och Universitet som var Öppna för ALLA.
Vi stödde Demokratiska Krafter så att Omänskliga Regimer och Krig i Sydafrika, Grekland, Chile,
Vietnam och Palestina kunde Stoppas.
Vårt land Skyddades från Krig i över 300 år.
Vi Älskade Våra Barn och Säkrade deras Framtid.
Vi tog emot Flyktingar med Öppna Armar
Men inte nu Längre.
Vad händer med Mitt Vackra Land ?
Är det nu dags för oss att betala Människosmugglare för att fly från ett Land där Demokrati och Yttrandefrihet inte längre är Självklara ?
Ett land där Främlingsfientligheten Växer.
Ett land Där Ingen Längre Ställs till Svars för Allvarliga Misstag.
Ett Land som Sålt sin Neutralitet och numera Befinner sig i Krig.
Ett Land, vars Barn tar Immovan, Citalopram och Omeprazol.
- Mitt Älskade land, Jag Saknar Dig Så !

2008-08-26 @ 18:12:06
Postat av: HairySwede

at some point, immigration is an issue that must be taken hold of. as it stands right now, if immigration continues unhindered, the social welfare system could find itsef in economic trouble. not sure if this suggestion by moderaterna is the right one. but it is an interesting one to say the least.

Postat av: Micke

Håller helt med om att vi svenskar vill att alla invandrare ska försvenskas i så stor utsträckning som möjligt och då menar jag alla svenskar som själva kallar sig antirasister. Sverige har ALDRIG gjort upp med sin smutsiga historia av slavhandel, religionsförtryck och fötryck av minoriteter som tornedalsfinnar och samer.
När man frågar företagare om varför de inte anställer invandrare får man till svar att: Arbetsgruppen måste fungera bra och då är det en fördel om man tänker någorlunda lika. Detta säger samma människor som öppet talar väl om invandrare och kan ta invandrare i försvar vid fikabordet.

2008-08-28 @ 16:53:30
Postat av: Tudelu

Kommer man till ett land så gäller;

1. - Lär dig språket
2. - Försök att anpassa dig till landets kultur
3. - Gör ditt bästa för att låta bli att överutnyttja landets sociala förmåner.

Har själv bott utomlands ett par år.

2008-12-06 @ 21:32:53
Postat av: invandrare i Sverige (Already leaving the country. Don´t worry! :))

Hej Tudelu,

Hur pass mycket borde man kunna svenska?
Du pratar om ett land där även finlandssvenskar betraktas som minoritet vid sidan av romer, judar, etc när de kommer till Sverige!
Hur kan man anpassar sig i ett så diskriminerande land?
Wake up!

Tom Sörhannus skrev:
"Det handlar också om identitet. Då jag kommer till Sverige och blir kallad finne är det en kränkning av min identitet. Jag är lika mycket svensk som vilken rikssvensk som helst. Svenska är mitt modersmål och en del av min identitet och kultur. Vi finlandssvenskar är inte finnar, utan svenskar."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel223187.svd

2009-02-06 @ 13:30:32
Postat av: Thomas

Det är inte fel på människor från andra kulturer och det är inte fel på andra kulturer. Problemet är att politikerna underskattat svenskarnas vilja och framförallt förmåga att ta till sig en för omfattande invandring på för kort tid. Omfattande kulturblandning skapar problem, är det så konstigt egentligen ? Varför lever vissa människor i förvissning om att kulturblandning skall ske friktionsfritt ? Det är inte endast invandrare i miljonprogramsghetton som känner identitetsproblem i dagens Sverige även Svenskar gör det. Moskeer och muslimska förskolor känns t.ex fortfarande som främmande inslag i Sverige 2009 trots att vi har 400.000 muslimer i Sverige.

Artielförfattaren ger uttryck för kosmopolitiska tongångar i raderna.

"Men att ensidigt pådyvla människor värderingar är inte samma sak som att värna mänskliga och medborgerliga rättigheter. Det är att undergräva just dessa rättigheter. Vi behöver få till en debatt där inte bara invandrares påstått annorlunda värderingar diskuteras, utan även svenska värderingar ifrågasätts."

Jag förstår hur du tänker och jag tror att du är en människa som helst av alt iinte skulle vilja ha några gränser alls i världen. Alla skulle kunna flytta vartsomhelst närsomhbelst utan problem. och värderingar och kulturella skillnader skulle lika lätt och friktionsfritt flyta runt globen. Det är en vacker tanke men dömd att misslyckas.

Vi kommer inte någonsin kunna läsa om "månadens gästtradition" i japanska medier "nu reser vi majstänger som svenskarna" lika lite som att Ullevi någonsin kommer att upplåtas för tjurfäktning.

Därtill är de kulturella skillnaderna för stora mellan Sverige, Japan och Sverige.

I Sverige skall de regler, lagar och traditioner gälla som byggt landets demokratiska värderingar och som bl.a kommer till uttryck genom den jämlikhet mellan könen som idag råder.
All dokumentation i offentlig förvaltning skall också skrivas på svenska. Det är självklart och vad jag hoppas, inte förhandlingsbart.


2009-02-17 @ 21:43:51
Postat av: Karim Jebari

Svar till: Thomas

Det stämmer att jag tror på kosmopolitanismen. Även om det inte är sannolikt att vi får uppleva ett kosmopolitiskt samhälle i vår livstid. Om jag tillåts vara en smula visionär så är jag övertygad om att om ett par sekler så kommer globaliseringen att ha integrerat hela världens kulturer med varandra.

Invandring är som du påpekar aldrig friktionsfritt. Men hur mycket problem det orsakar beror på hur man väljer att bemöta invandringen. Och även om invandring kan orsaka vissa problem kan man rimligen påstå att invandringen har berikat oss som nation väsentligt.

Jag skulle även vilja påstå att de kulturella skillnaderna är mindre än vad man ofta gör gällande. Nästan alla människor har liknande idéer om rättvisa, moral och meningen med livet. Det tycks mig som att de största skillnader ligger i olika sedvänjor (tjurfäktning, majstänger osv).

Jag håller inte med att det inte finns utrymme för att ändra vissa lagar för att tillmötesgå vissa minoriteters önskemål. Ett exempel på detta är att fler offentliga dokument skulle kunna finnas tillgängliga på ett eller flera språk utöver svenska. Eller att man visar respekt för vissa religiösa minoriteters önskemål att klä sig på vissa sätt i vissa yrken.

2009-02-17 @ 23:08:27
URL: http://politiskfilosofi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg:
Från Konfliktportalen.se: totalavloning skriver Total Avlöning 21/4/09 Hamnarbetarna., slutstadium skriver Inför Kulturveckan, tusenpekpinnar skriver katharsis/diarré, Vida Latina skriver Aprildag i Villa de Leyva, Colombia, jesper skriver Jag känner bränt kött – jag ber till gud att det är människa – Morrissey, Baskien Information skriver ETA planerade bombattack mot socialdemokratisk president